موضوع: "آثار تاریخی فامنین"

غار قلعه جوق/پناهگاه شاهکان، بنایی که ایجاد آن به دوران قبل از مادها می رسد

غار قلعه جوق واقع در استان همدان و شهرستان فامنین در روستایی به نام قلعه جوق می‌باشد. فامنین در ۱۳۵ کیلومتری جادهٔ ساوه به همدان و در ۶۵ کیلومتری همدان واقع می‌باشد. این غار در منتها علیه شرق فامنین واقع شده است. زمان دقیق حفر و ایجاد آن مشخص نیست ولی به احتمال قوی تاریخ ایجاد آن بنا به قبل از میلاد به دورهٔ مادها یا پیش از آن می‌رسد و به عنوان پناهگاه شاهکان کوچک ایرانی آن دوره بوده است.

این غار در دیواره سنگی مشرف به دره سرسبز فرد جام قلعه جوق واقع گردیده است که دهانهٔ ورودی آن در حدود بیست متر از سطح زمین ارتفاع دارد و در شیب قایم دیواره سنگی ایجاد شده است. در ابتدای ورود دهانه‌غار حدود دو متر قطر دارد که باید از سوراخ بالای دهانه وارد بخش اصلی غار شد.

حفره ورودی به قطر حدود نیم متر الی ۷۵ سانتیمتر می‌باشد به طوری که امکان خروج ۲ نفر از آن وجود ندارد. پس از عبور از این حفره وارد بخش اصلی غار می شویم که عبارت است از دالانی بزرگ که در دو طرف آن اتاقهای کوچکی تعبیه شده است.

شایع است که بوعلی سینا مدتی در این غار زندانی بوده است و ابونصر امام همدانی، طاهربن محمد بن ابوالحسین نوه عبدالرحمن امام معروف همدان در این غار وفات یافت و جنازه‌اش به همدان منتقل شد و در آنجا دفن گردید.

در قله کوه مقابل به این غار برجی وجود دارد که برای دیدبانی از آن استفاده می‌شده است. درگذشته دارای نردبان چوبی بلندی جهت دیدن داخل غار بود ولی به سبب آزار واذیتی که برای اهالی روستا داشته آن را بر داشتند و در سال ۱۳۷۰ توسط اهالی، تیر چوبی بلندی جهت ورودبه غار تعبیه شد که به مرر ازبین رفت و اکنون بدون وسیله ورودی است . این غار در دوره ماد و به احتمالی دوره هخامنشی حفر شده و مهندسی غار بسیار عجیب و پیشرفته است به طوری که فضا و حجم اتاق ها با هم کاملا قرینه است و این هنر حجاران ایرانی پیش از اسلام را نشان می دهد.

طبیعت با صفا و سرسبز روستای قلعه جوق برای بازدید مسافرین و گردشگران بسیار طرب انگیز خواهد بود.

اطراف روستا را درختان میوه از جمله گردو، زرد آلو، سیب و آلوچه و انواع میوه جات دیگر فراگرفته و از نمای دور، روستا جذاب و دیدنی می باشد.

از آیین ها و رسومات خاصی برخوردار است و یکی از برنامه های شاخصی که در طول سال برگزار می گردد، مراسم تعزیه خوانی می باشد که در 14 خرداد هر سال برگزار می گردد و از استانهای اطراف، افراد زیادی در این مراسم حضور پیدا کرده و نذری می دهند .

در روز مراسم، عزاداری بر پا گشته و ناهار نذری با حضور همه اهالی و مهمانان صرف می شود و یک آیین چندین ساله بوده که هر سال پرشورتر از سال قبل برگزار می گردد و یک سوژه عالی برای ساخت یک فیلم مستند آیینی برای فیلمسازان می باشد که امیدواریم با حضورشان یک کار ارزشمند، برای معرفی مراسم سوگواری و آیینی را از روستای قلعه جوق داشته باشند.

به گفته کارشناسان به زودی این اثر تاریخی بکر، ثبت جهانی خواهد شد.



انتهای پیام/حاجیلو

منبع: آوای فامنین