موضوع: "صله رحم"

دید و بازدید،امر پسندیده صله رحم، آیین ارزشمند فرهنگی در اقوام ایرانی

بسمه تعالی

لحظات نخستین تحویل سال و آغاز سال 1395، در شهرستان فامنین،شور و عاطفه ، و جنب و جوش در سطح شهر را شاهد بودیم.

بعد از چند روز شلوغی خیابانها برای خرید و تدارک ایام عید نوروز، امروز مردم در سطح شهر در حرکت بوده و سواره یا پیاده و همراه خانواده خود به دیدن بستگان و دوستان و آشنایان خود می روند.

در فامنین اکثر خانواده ها همدیگر را می شناسند و با دیدن هم در خیابان گاه از ماشین پیاده شده و سال نو را تبریک می گویند .

روزهای اول بزرگتر فامیل در منزل مانده و فرزندان و نوادگان ، به دیدن آنها می روند و با سفره ای که به صورت ساده و سنتی باز شده و از انواع تنقلات و آجیل و میوه و شیرینی ، از مهمانان خود پذیرائی میکنند و با هدیه دادن پول نو به فرزندان از آنان دلجوئی کرده و محبت می کنند .

در بعضی از سفره ها از انواع ترشی انار و یا ترشی آلوچه و خربزه محلی استفاده می شود و اینها را از تابستان برای ایام عید تدارک می بینند.

احترام و ادب به بزرگترها و دیدار از آنان حس آرامشی در قلب با محبتشان ایجاد می کند و در روزهای بعد این بزرگان فامیل هستند که به دیدن فرزندان خود می روند.

با گذشت زمان و جایگزین شدن مسافرت های نوروزی در ایام عید، شاهد کمرنگ شدن این سنت حسنه هستیم.

با حفظ ارزشهای اعتقادی و زیرساخت های فرهنگی خود به فرزندانمان بیاموزیم که در رفت و آمد و انجام فریضه پسندیده صله رحم ، خداوند محبت و مهر را در زندگی افزون کرده و به عمر و مال ما برکت می بخشد.  

 

 

یادداشتی از طاهره حاجیلو