موضوع: "سالروز شهادت استاد مطهری"

بزرگداشت روز معلم در سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری / علم باید نشئت گرفته از عقل باشد و فکر منجمد شده را تربیت نماید

بسمه تعالی

حجت الاسلام و المسلمین رضا مصباح در مراسم بزرگداشت مقام استاد، در مدرسه علمیه خواهران شهرستان فامنین گفت: معلم کسی است که افکار منجمد شده و عقل غیر زایشی را تربیت می کند و علم باید نشئت گرفته از عقل باشد.
وی افزود: قوه عاقله که خداوند متعال همه ما را به واسطه فطرت، فکور خلق کرده است و لازمه عقل اینست که بدانیم چه باید کرد؟
امام جمعه فامنین ادامه داد: اسلاممان در جامعه کنونی آنگونه که باید، اسلام پویا و زاینده نیست و دارد آرام به ورطه ای که بیشتر رو به ممات است حرکت می کند نه رو به حیات. در جامعه اسلامی باید دینی باشد که این دین به سمت نجات انسانها پیش برود.
وی گفت: کاربرد الفاظ در بعضی از مراکز علمی ما پویا نیست و هر چه از لحاظ علمی پیشرفت می کنیم و هر چه علم بالاتر می رود گاهی عقل پایین تر می آید و این وظیفه مدارس علمیه هست که با ارائه علوم در زمینه های مختلف و تربیت متخصصین و کارشناسان به کمک جامعه بشتابند.
حجت الاسلام مصباح تصریح کرد: عقل باید توسط معلم تربیت یابد و علمی که تمدن نداشته باشد و نتواند تغییراتی در راستای مثبت زندگی اسلامی و تقویت اعتقادات اسلامی نداشته باشد، مفید به فایده نیست. علم صرف موثر نیست.
وی با اشاره به ایام شهادت امام موسی کاظم با ذکر حدیثی از امام هفتم اذعان کرد: به فرموده امام کاظم(ع) علوم را در چهار مقوله منحصر کرده اند، 1- خداشناسی 2- خودشناسی 3- دین شناسی 4- عامل به دین
حجت الاسلام مصباح در پایان بیان کرد: الفاظی که معرفت ندارد و خلاصه شده در تجربه گرایی و شهود باشد خداشناسی به همراه ندارد و بدون خداشناسی وارد شدن در خود شناسی میسر نمی شود و شناسه انسان همانا قرآن است .
تمام خاصیت انسان در قرآن نشان داده شده است. بعد از دین شناسی باید عامل بود و بعد از عامل بودن به جامعه بیاییم و بدانیم که چه چیزی جامعه ما را به خطر می اندازد و چون مولایمان امام حسین(ع) که جان و مال و فرزندان خود را در راه هدایت جامعه و امر به معروف فدا نمود. باشد که روحیه جهاد و شهادت و در جامعه بودن و فعالیت های فرهنگی و اعتقادی را تقویت نماییم.
در پایان از اساتید مدرسه و اعضای کادر تجلیل گردید.


منبع: آوای فامنین

نویسنده: طاهره حاجیلو