وحدت از منظرقرآن کریم

وحدت، اتحاد                                                                             

وحدت به معنا و مفهوم يكتائي و يگانگي است . اين اصطلاح در زبان فارسي به ويژه در حوزه سياسي به معناي اتحاد و همبستگي اجتماعي ميان ملت ، امت و شهروندان جامعه و يا كشورو يا كشورها وجوامع به كار مي رود . اين رو هرگاه سخن ازوحدت در حوزه علوم سياسي و اجتماعي به كار مي رود به معناي اتحاد است1 .

اتحاد درلغت به معني با هم بودن ،يكي شدن و به هم پيوستن آمده است

وحدت و اتحاد از منظرقرآن كريم

ازنظر قران كريم ، انسانها از جنس مذكرومؤنث آفريده شده اند2. ومردمان امتي واحد ويگانه بوده اند3. و تمايز رنگ و زبان آنان نه مايه امتياز و نه نشانه ي برتري است ، بلكه نشانه هاي قدرت الهي است4 . چند گونگي قبيله اي و طايفه اي ، راهي براي شناسائي بهتر و هماهنگي و همگرائي است5. هرملتي به جهات چندي پديدار مي گردد. چنانكه امتها و شرايع نيز به جهات شرايط زماني ، روحيات ، مقتضيات روحي و رواني ، انسان پديد آمده است6 . قرآن مي كوشد تا همه ي انسانها را در نهايت در يك جامعة جهاني واحد گرد آورد وجهاني شدن به عنوان يك فرايند طبيعي و جهاني سازي به عنوان يك برنامه اسلامي مورد تاكيد و تأييد قرآن و اسلام است . قرآن از انسانها مي خواهد كه درنهايت با حفظ اصول و در نظر داشتن اختلاف هاي ملي و حتي شريعتي خود، در يك اجتماع كلان و واحد انساني جهاني گرد هم آيند و به اصول و ارزشهاي مشتركي توجه كنند. از اين رو مردم را به كلمه ي يگانگي فرا مي خواند.7

قرآن دركنار برنامه هاي تشريعي ، پيروان شريعت هاي مختلف را به گرد آمدن بر نقاط مشترك با يكديگر فرا مي خواند8. و بدين ترتيب ، بنياد جامعه جهاني آرام و امن همراه با احترام متقابل به فرهنگ ها و مليت ها را پي مي ريزد و خودرا كتاب مصدق مي نامد 9. پاك شمردن طعام اهل كتاب10 و مجاز شمردن معامله و داد و ستد با ايشان11 و نهي از مجادله و درگيري ها كلامي واهانت به مقدسات و فرهنگ هاي ايشان را حرام دانستن12 ، گام هاي اساسي اسلام و قرآن براي ايجاد جامعه ي جهاني انساني است .

براي رسيدن به اين مقام و هدف انساني ، بايد نخست اين انسجام و همه رنگي ميان ملت هاي اسلامي پديدار گردد وامت اسلام با مليت هاي مختلف خود با يكديگر منسجم شوند. از اين رو براي رسيدن به انسجام اسلامي ، طرح وبرنامه هاي مختلف ومتنوع را ارايه مي دهد . بسيار ي از گزاره هاي قرآني بيان كننده ي عوامل انسجام اسلامي است ؛ چنانكه بسياري از آموزه هاي دستوري قرآن نيز در اين راستا قابل تحليل و تبيين است . قرآن ، همه ي كساني را كه شهادتين را بر زبان جاري كرده و اسلام را با حقيقت جانشان پذيرفته باشند ، مؤمن و مشمول حكم انسجام اسلامي مي داند؛ يگانگي و انسجامي كه در سايه ي وحدت عقيده ، مؤمنان را برادران يكديگر مي خواند13و بر تعاون و همكاري و همياري در پارسائي و نيكي دعوت مي كند14 .

اين همه براي آن است كه امت ، تركيبي از ملت ها و فرهنگ ها و اقوام مختلف است كه دريك راه و روش و هدف مشترك گرد هم آمده و نتوانسته اند گروه بزرگي از آنكه به صورت تجسمي خود نمايي كند ، به شكل روحي و رواني تحقق مي يابد . قرآن ، پيوند مؤمنان را پيوند دلهايي دانسته است كه از استحكام و استواري خاصي برخوردار مي با شند 15. اين موهبتي الهي و معجزه اي خداوندي است كه خداوند با تصرف در دلهاي مؤمنان ايجاد كرده است ؛ زيرا نمي توان اين انسجام و يگانگي را كه رنگ خدايي دارد ، جز با معجزه ايجاد كرد . از اين رو خطاب به پيامبرش مي فرمايد كه اگر تمام گنج ها و ثروت هاي زميني را انفاق مي كردي ، نمي توانستي اين انسجام و يگانگي و هم رنگي را پديد آوري ، زيرا اين گونه يگانگي با پول فراهم نمي آيد16 . همگرايي ايجاد شده ، همگرايي روحي و رواني است كه به عنايت پرودگار ايجاد مي شود و اين در صورتي تحقق مي يابد كه ملت ها بر دين تأكيد ورزند و اصول آن را مورد توجه قرار دهند17.

وحدت و اتحاد در كلام پيامبر (ص)

دركارنامه ي درخشان پيامبر اعظم حضرت محمد (ص) آثاري عظيم و بزرگ از تلاش و فعاليت هاي دقيق و عميق براي هموار ساختن راه هاي وحدت و يكدلي واتحاد و پيوستگي مسلمانان مشاهده مي شود پيامبر اكرم(ص) سعي وافر داشتند كه اقوام و اقشار و ملل مختلف مسلمان را به صورت « پيكر واحد ‌‌» با هم متحد و منسجم سازد و از هرگونه تفرق و تشتت بازدارند . درنگاه پيامبر (ص) ، به همان ترتيب كه اتحاد و به هم پيوستگي عامل قدرت و صلابت اسلام و مسلمانان مي گردد و قلوب اهل ايمان را به هم نزديك وصميمي مي سازد و به زندگي و حيات اجتماعي آنان نشاط و طراوت مي بخشد تفرقه و پراكندگي ، عامل ضعف وتزلزل اسلام و مسلمين مي گردد و دلهاي اهل ايمان را از هم دور مي كند و لحظات زندگي آنان را با سردي و فاصله و تنش مي آميزد . از ديدگاه پيامبر (ص) ، تعصبات نژادي ، گرايش هاي نا معقول و تند و افراطي نسبت به زبان و قوم و مليت خويش ، يكي از بزرگترين موانع اتحاد مسلمانان محسوب مي شود .

پيامبر عظيم الشأن اسلام فرمودند : « اي مردم همه شما فرزندان آدم هستيد و آدم از خاك آفريده شده است . عرب را بر غير عرب هيچ فضيلت و برتري نيست ، مگر به تقوا و پاكي ».18

و درجاي ديگر فرمودند : « الجماعت رحمه و الفرقه عذاب19 ؛ وحدت و اتحاد ( باعث نزول ) رحمت و تفرقه ( موجب ) عذاب است »

نيز آن خاتم رسولان فرموده اند: « ثلاث لايغل عليهن قلب امري مسلم : اخلاص العمل لله و النصيحه لا ئمه المسلمين و اللزوم لجماعتهم ؛ سه چيز است كه هرگز دل مسلمان در مورد آنها خيانت نمي كند : خالص كردن عمل براي خدا و خير خواهي براي پيشوايان مسلمان و همراهي و ملازمت با جماعت مسلمين ».20

رسول اكرم ( ص ) در مورد اتحاد مسلمين فرمودند : « من فارق جماعه المسلمين فقد خلع و بقه الاسلام من عنقه . قيل : يا رسول الله ، و ما الجماعه المسلمين ؟ قال : جماعه اهل الحق و ان قلوا؛ هركس از اجتماع مسلمانان دوري كند ، ريسمان اسلام را از گردن خود باز نموده است . گفته شد: اي فرستاده خداوند مرا از جماعت مسلمين چيست ؟ فرمودند: حق گرايان ، هرچند در اقليت باشند . »

منبع: شیوه های نگارش مقاله

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.